Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej
Niedziela, 09 lutego 2025
Imieniny: Apolonia, Eryka, Cyryl
pochmurno
-2°C

Jak radzić sobie z niegrzecznym dzieckiem? Wybrane metody i wskazówki wychowawcze.

Ocena 0/5

Wychowanie to pewien proces, sposób postępowania przede wszystkim: rodziców, ale także opiekunów, nauczycieli, względem dzieci, wychowanków i uczniów. Ma on na celu wywołanie u dziecka odpowiedniego (oczekiwanego) zachowania oraz realizację wymaganego celu. Wychowanie dziecka nie jest jednorazowym działaniem, ale długoletnią pracą. Proces ten wpływa na kwestie emocjonalne, społeczne, moralne, kulturowe i intelektualne cechy dziecka.

 Zazwyczaj rodzicom trudno jest znaleźć wspólny język z niegrzecznymi dziećmi. Nawet tak najprostsze codzienne czynności jak kąpiel czy jedzenie stają się ciężką próbą. Często rodzice sami nieświadomie prowokują dziecko do nieposłuszeństwa, ulegając jego napadom złości i poddając się jego kaprysom. Jak więc radzić sobie w sytuacjach, gdy dziecko w ogóle nie słucha, w jaki sposób dotrzeć do niego, by zmieniło swoje zachowanie?

Najlepszym sposobem poradzenia sobie z niegrzecznym dzieckiem jest pokazać mu, że jego sztuczki i kaprysy nie działają. A jednocześnie akcentować chwile, kiedy dziecko zachowuje się poprawnie. Zauważyć je i koniecznie pochwalić. Nie każde dziecko, które zachowuje się, tak jak mu się podoba, można nazwać niegrzecznym i nieposłusznym. Przed podjęciem jakichkolwiek działań w związku z niewłaściwym zachowaniem dziecka , powinniśmy najpierw postarać się zrozumieć, czy jest ono po prostu nieposłuszne, czy też broni swojego zdania. Dzieci z natury obdarzone są siłą woli, mogą być inteligentne i kreatywne. Zadają wiele przeróżnych pytań, co rodzice czasem odbierają jako bunt. Mają także własne zdanie i skłonności do spontanicznego działania. Natomiast nieposłuszne dzieci wyróżniają się następującymi cechami:

    • mają stałą potrzebę by je wysłuchano i zaakceptowano. Dlatego ciągle zwracają na siebie uwagę.

    • mogą zaciekle bronić swojej samodzielności.

    • mają cechy przywódcze, często lubią dowodzić innymi.

    • wszystkie dzieci od czasu do czasu wpadają w histerię, nieposłuszne jednak częściej niż zwykle.

Wybrane rodzaje metod wychowawczych:

    • Metoda modelowania- chodzi o to, aby dziecku pokazać jak należy się odpowiednio zachować. Pokazujemy to na swoim przykładzie. Dzieci bardzo chętnie naśladują dorosłych. Przez pierwsze lata życia rodzice są dla swoich dzieci najważniejszymi istotami na świecie, wzorami do naśladowania. Metoda poprzez modelowanie dotyczy każdego aspektu życia. Jeżeli nie chcemy, żeby dziecko nie kłamało, sami tego nie róbmy.

    • Metoda kar i nagród- metoda polega na nagradzaniu za dobre zachowanie, aby zostało one utrwalone w pamięci dziecka. Nagrodzą może być: pogłaskanie po głowie, pochwała słowna czy cukierek. Za złe zachowanie w myśl tej metody dziecko powinno dostawać kary np. dziecko nie zobaczy swojej ulubionej bajki, nie pojedzie na basen. Stosując tą metodę należy pamiętać, że więcej powinno być nagród niż kar. Należy starać się chwalić i wzmacniać dziecko za każde pozytywne zachowanie. Nie można stosować kar cielesnych!

    • Metoda perswazji- metoda ta oparta jest na słowie. Polega na wyjaśnianiu i tłumaczeniu zasad. Opiekun wyjaśnia dziecku co i dlaczego źle zrobiło i proponuje inne zachowanie. Podczas tłumaczenia nieodpowiedniego zachowania warto odwoływać się do przykładów i własnych uczuć. Metoda ta polega na dawaniu dziecku wyboru. Rodzic nie powinien narzucać swojego zdania i rozwiązań.

    • Metoda zadaniowa- metoda ta polega na realizacji zadań. Rodzic lub opiekun aranżuje pewne sytuacje, które wymagają współpracy i wysiłku, aby osiągnąć zamierzony cel. Dzięki tej metodzie rodzice pomagają dzieciom ćwiczyć różne umiejętności  w tym kreatywność oraz zdobywanie odpowiedniego doświadczenia.

    • Metoda „dyskutowania i wyjaśniania”- metoda skierowana do starszych dzieci,  które potrafią wyrazić swoje zdanie Polega na wymianie poglądów pomiędzy dorosłym a dzieckiem. Cała rozmowa powinna być oparta na zasadach partnerskich. Rodzic nie powinien wykorzystywać swojej przewagi, ze względu na to, że jest rodzicem i wywierać na dziecku presję i osądzać. Podczas dyskusji dziecko powinno samo dojść do odpowiednich wniosków.  

Każde dziecko niezależnie od wieku potrzebuje ustanowionych granic i wytyczonych zasad postępowania. Jednak często można spotkać się z sytuacją, w której rodzic nie potrafi skutecznie ukrócić złego zachowania dziecka, a jego działania zmierzające do polepszenia sytuacji są krótkofalowe i niekonsekwentne. Takim zdarzeniom można zapobiec, stosując szereg reguł, metod i regulaminów dostosowanych do wieku dziecka. 

 

Kwestią niezwykle trudną dla rodzica są decyzje dotyczące reguł i granic odnoszących się do wydarzeń dnia codziennego takich, jak: ustalenie pory snu, jedzenie słodyczy, oglądanie telewizji, korzystanie z komputera, czy sprzątanie. Pozostawiając podjęcie ich dziecku, przeciążymy je. Dziecko chce się czuć bezpiecznie i pewnie oraz potrzebuje kogoś, kto byłby dla niego przykładem do naśladowania, obserwowania i podziwiania. Jeśli rodzic zgodzi się na wszystko, czego dziecko chce, poczuje ono nad nim przewagę i odpłaci się pogardą, gdyż zrozumie, że w domu panują zasady, które tylko ono akceptuje.

Często brak rezultatów rodzicielskich działań spowodowany jest niejasnymi i niepewnymi reakcjami rodziców, do których należą:

    • Robienie wyrzutów – zarzuty nigdy nie powodują poprawy postępowania, wiedza dziecka o tym, że jego zachowanie nie jest akurat pożądane, w niczym nie pomaga;

    • Pytania zaczynające się od słowa „dlaczego”, np. „dlaczego mnie nie słuchasz?” – pytania te nie doprowadzą do poprawy zachowania dziecka, mogą jedynie bezpowrotnie zniweczyć na to szansę, są one wyrazem dwóch uczuć: złości oraz bezradności rodzica;

    • Prośby i błagania – prosząc dziecko o coś, należy zaakceptować jego odmowę, a w naglących sytuacjach prośby są mało skuteczne, ponieważ dają one dziecku wybór: może ono na nie przystać bądź nie;

    • Nieegzekwowanie poleceń – stawianie żądań i nieegzekwowanie ich jest nie tylko nieskuteczne, ale i szkodliwe, może doprowadzić do tego, że dziecko nie będzie traktować rodzica poważnie;

    • Ignorowanie – trzeba zawsze reagować na niestosowne zachowanie, zazwyczaj ignorowanie nie jest właściwym środkiem do tego, by poprawić zachowanie dziecka, może zaostrzyć walkę o uwagę i pogorszyć stosunki między rodzicami a dziećmi;

    • Wyrzuty i zniewagi – nikomu one nie pomagają, wyzwalają negatywne emocje i niszczą poczucie własnej wartości dziecka, dzieje się tak szczególnie wtedy, gdy rodzic krzyczy na dziecko;

    • Groźby i kary – groźby i surowe kary wyzwalają w dziecku strach i chęć zemsty, co kładzie się cieniem na stosunkach między rodzicami a dzieckiem;

Stosowanie skutecznych metod wychowawczych należy rozpocząć od zaplanowania wprowadzenia reguł:

    • Podstawową zasadą jest to, by zauważać pozytywne zachowanie – zwracać uwagę na dobre strony dziecka, zachęcać dziecko i pokazywać, że ufa się jego zdolnościom, chwalić je i mówić o dobrych cechach, dokładnie zaznaczać, co rodzicowi podoba się w dziecku, pokazywać dziecku pozytywne uczucia, nie dodawać do pochwały żadnych komentarzy, ponieważ te wszystkie zachęty i pełne miłości gesty wzmacniają dziecko i tworzą niezbędną przeciwwagę dla wszystkich niewygodnych żądań i koniecznych ograniczeń, jakie rodzic stawia przed dzieckiem;

    • Dziecko powinno otrzymywać jasne wskazówki, by skoncentrować się na jednym określonym zachowaniu i umieć rozpoznać, kiedy rodzic naprawdę myśli i mówi poważnie, należy kontrolować głos i mowę ciała – mówić spokojnie i pewnie i podkreślać za pomocą mowy ciała, że mówi się poważnie, powinno stosować się technikę „zepsutej płyty”, czyli powtarzać wielokrotnie, czego chce się od dziecka, nie zważając przy tym na jego protesty;

    • Zamienić słowa w czyny – czyny następujące po naszych słowach powinny być starannie i w porę przemyślane i zaplanowane, nie powinny zmierzać do uwłaczania dziecka, tylko do ustanowienia granic, aby czyny były skuteczne należy przestrzegać zasady: konsekwencje powinny być dla dziecka nieoczekiwane i niemiłe, ale nie wolno nigdy wyrządzić dziecku psychicznej ani fizycznej krzywdy, należy również uzasadnić dziecku określone postępowanie np. „Bardzo cię kocham. Jesteś dla mnie bardzo ważny. Dlatego twoje złe zachowanie nie może być mi obojętne. Ono musi się zmienić. Pomogę ci w tym”, dziecko uczy się na własnych błędach, dlatego ważne jest, by istniał jasny związek między niepożądanym zachowaniem dziecka a jego konsekwencjami, ponieważ tylko wtedy czegoś się nauczy, natomiast wybierając izolację jako konsekwencję złego zachowania dziecka, bardzo zdecydowanie należy wyznaczyć granice, ograniczając na krótki czas kontakt z dzieckiem lub zupełnie go zrywając, ważną zasadą, którą warto wypracować, jest reguła: najpierw praca – potem przyjemności, którą można wprowadzić już od wieku przedszkolnego;

    • Zawarcie umowy – rodzic powinien ułożyć plan działania i odpowiedzieć sobie na następujące pytania: jakie zachowanie musi się zmienić?, jak często występuje to niepożądane zachowanie?, jakie należy zastosować konsekwencje?, jakie należy wybrać zachęty i nagrody?, jak one działają?, co można jeszcze zrobić, by plan się powiódł?, następnie należy zaprosić dziecko (najwcześniej od wieku przedszkolnego) do uczestnictwa w planowaniu umowy, ponieważ im większy będzie jego własny wkład w idee i propozycje, tym chętniej będzie się ich trzymać, dobrze powiesić umowę w widocznym miejscu, trzymać się jej ściśle przez kilka tygodni, a w razie przytłoczenia problemami zwrócić się o fachową pomoc do pediatry lub psychologa dziecięcego.

Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że nikt nie jest idealny i nie zawsze dane postępowanie będzie właściwe i odniesie oczekiwany skutek. Błędem będzie jednak zaprzestanie wprowadzenia regulaminu dla dziecka, ponieważ z czasem zauważy się, które reguły należy pozostawić, a które zmienić. Najlepszym pomysłem nie będzie również kierowanie się uczuciami podczas ustalania stałych zasad, ponieważ emocje są zmienne, a reguły mają obowiązywać dłuższy czas.

 

Należy także pamiętać o tym, że każde dziecko jest inne i oczekiwanie, że pozna ono wszystko lepiej i szybciej może się przerodzić w nadmierne wymagania, które mogą się stać obciążeniem dla dziecka. Nieuniknione jest tylko to, że wprowadzenie stałych reguł i wytyczenie granic pożądanego zachowania dziecka prędzej czy później nastąpi, dlatego to na rodzicu spoczywa odpowiedzialność za pokazanie dziecku co jest dobre, a co złe, gdyż im jest młodsze, tym mniejsze ma o tym pojęcie.

WSZYSCY RODZICE POPEŁNIAJĄ BŁĘDY, SZCZEGÓLNIE W CHWILACH SŁABOŚCI. WIĘKSZOŚĆ Z NICH CZYNI SOBIE Z POWODU SWOICH WROGICH REAKCJI WYRZUTY. TO NIESTETY NIE POMAGA. POMAGA TYLKO JEDNO: STOSOWANIE SKUTECZNYCH METOD WYCHOWAWCZYCH, KTÓRE CHRONIĄ RODZICÓW PRZED UTRATĄ KONTROLI NAD SOBĄ I DZIECKIEM.

Kilka propozycji dla rodziców odnośnie opisywanego tematu:

1. „Próbowałam już wszystkiego. Jak radzić sobie z niesfornym dzieckiem bez bicia i krzyku” Isabelle Filliozat.

2. „Dobre relacje. Skrzynka z narzędziami współczesnej rodziny” Małgorzata Musiał.

3. (Nie) Grzeczni? Małgorzata Bajko, Monika Janiszewska.

4. Jak mówić, żeby maluchy nas słuchały. Poradnik przetrwania dla rodziców w wieku 2-7 lat Joanna Feber, Julie King.

 

                                                                                                                                                                  Aneta Grzegoszczyk

 

powrót do kategorii
Poprzedni Następny

Dodaj komentarz

Spodobała Ci się informacja? Zostaw nam swoją opinię
- to dla Ciebie staramy się być najlepsi, a Twoje zdanie bardzo nam w tym pomoże!
Twoja ocena
Ocena (0/5)

Pozostałe
aktualności

DO GÓRY
Włącz powiadomienia WebPush
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.